Jun 9, 2021 - 6 PM EDT
Join Naomi Woo as she chats with fellow conductors Daniel Bartholomew-Poyser and Gemma New about how they use an adaptive mindset in their work.
In much the same way we can hear the familiar voice of a friend when we read a message from them, conductors use their “imaginative ear” when they begin to explore a piece of music they will conduct. Each will interpret the music in their own way, however. How loud is loud? How slow is slow? Canadian conductor-composer Naomi Woo explores this adaptive mindset with Daniel Bartholomew-Poyser, a conductor passionate about introducing orchestral music to those outside its traditional audience, and New Zealand-born conductor-composer Gemma New, who first took the podium as a teenager in Christchurch, New Zealand.
Conductor Naomi Woo, named by CBC in 2019 as a “Top 30 Classical Musicians under 30”, is the Assistant Conductor of the Winnipeg Symphony Orchestra and the first-ever Music Director of Sistema Winnipeg. Born in Newfoundland and raised in North Vancouver, Naomi conducts across Canada and is noted for her work as a socially-engaged artist and educator, with appearances at the National Arts Centre Orchestra, Kitchener-Waterloo Symphony Orchestra, Regina Symphony Orchestra, and the Saskatoon Symphony Orchestra. An advocate for opera and new music, Naomi recently led the Canadian premiere of Du Yun’s Pulitzer Prize-winning Angel’s Bone (re:Naissance Opera) and the world premiere of Ellis Ludwig-Leone’s The Night Falls (BalletCollective, American Opera Projects). She holds degrees from Yale, Université de Montréal, and Cambridge.
Saluée par la CBC comme l’une des 30 meilleures artistes classiques de moins de 30 ans en 2019, la chef d’orchestre Naomi Woo est l’assistante chef d’orchestre de l’Orchestre symphonique de Winnipeg et la toute première directrice musicale de Sistema Winnipeg. Née à Terre-Neuve et élevée à North Vancouver, Naomi dirige des orchestres aux quatre coins du Canada et est reconnue pour son travail d’artiste et de formatrice engagée ainsi que pour ses collaborations avec l’Orchestre du CNA, l’Orchestre symphonique de Kitchener-Waterloo, l’Orchestre symphonique de Regina et l’Orchestre symphonique de Saskatoon. Grande ambassadrice de l’opéra et de la nouvelle musique, Naomi a récemment dirigé la première canadienne de Angel’s Bone (avec le re:Naissance Opera) de la compositrice Du Yun, qui a remporté un prix Pulitzer pour cette œuvre, et la première internationale de The Night Falls de Ellis Ludwig-Leone (avec le BalletCollective et l’American Opera Project). Elle est diplômée de Yale, de l’Université de Montréal et de Cambridge.
A passionate communicator, Daniel Bartholomew-Poyser brings clarity and meaning to the concert hall, fostering deep connections between audiences and performers. Daniel Bartholomew-Poyser is concurrently the Principal Youth Conductor and Creative Partner of the National Arts Centre Orchestra, the Principal Education Conductor and Community Ambassador of the Toronto Symphony Orchestra, Artist in Residence and Community Ambassador of Symphony Nova Scotia and Resident Conductor of Engagement and Education of the San Francisco Symphony.
Daniel has conducted the New York Philharmonic, the Houston Symphony, the Carnegie Hall Link Up Orchestra, the Detroit Symphony Orchestra, the Edmonton Symphony Orchestra, the Calgary Philharmonic Orchestra, the Winnipeg Symphony Orchestra, the Vancouver Symphony Orchestra, the Regina Symphony Orchestra, the Canadian Opera Company, the National Symphony Orchestra and is the Music Director of the Kennedy Center Summer Music Institute. He served as Assistant Conductor of the Kitchener-Waterloo Symphony, Associate Conductor of the Thunder Bay Symphony Orchestra, and Cover Conductor with the Washington National Opera.
Daniel hosts the Canadian Broadcasting Corporation’s (CBC) nationally broadcast weekly radio show Centre Stage. He was also the subject of an award-winning, full-length CBC documentary, Disruptor Conductor, focusing on his concerts for neurodiverse, prison, African diaspora and LGBTQ2S+ populations.
Daniel earned his bachelor’s in music performance and education from the University of Calgary and his Master of Philosophy in Performance from the Royal Northern College of Music in Manchester, England.
Communicateur passionné, Daniel Bartholomew-Poyser apporte clarté et sens à la salle de concert, tissant des liens profonds entre le public et les interprètes. Il œuvre actuellement comme premier chef des concerts jeunesse et partenaire de création de l’Orchestre du Centre national des Arts, premier chef des concerts éducatifs et ambassadeur communautaire de l’Orchestre symphonique de Toronto, artiste en résidence et ambassadeur communautaire de l’ensemble Symphony Nova Scotia, et chef résident des concerts éducatifs et de rayonnement de l’Orchestre symphonique de San Francisco.
Il a dirigé les orchestres philharmoniques de New York et de Calgary, les orchestres symphoniques de Houston, Détroit, Edmonton, Winnipeg, Vancouver et Regina, le Carnegie Hall Link-Up Orchestra, la Compagnie d’opéra canadienne et le National Symphony Orchestra, et il est directeur musical du Kennedy Center Summer Music Institute. Ancien chef d’orchestre adjoint de l’Orchestre symphonique de Kitchener-Waterloo et chef associé de l’Orchestre symphonique de Thunder Bay, le maestro a été chef d’orchestre substitut avec le Washington National Opera.
Il anime l’émission de radio hebdomadaire Centre Stage de la Canadian Broadcasting Corporation (CBC), diffusée à l’échelle nationale. Il a également fait l’objet d’un documentaire primé de la CBC intitulé Disruptor Conductor, portant sur ses concerts destinés aux populations neuroatypiques, aux détenus, à la diaspora africaine et aux membres des communautés 2ELGBTQ+.
Titulaire d’un baccalauréat en interprétation musicale et en éducation de l’Université de Calgary, il a obtenu sa maîtrise en interprétation musicale au Royal Northern College of Music de Manchester, en Angleterre.
New Zealand–born Gemma New is the Artistic Advisor and Principal Conductor of the New Zealand Symphony Orchestra and Music Director of Canada’s Hamilton Philharmonic Orchestra. New is the recipient of the prestigious 2021 Sir Georg Solti Conducting Award.
In Summer 2023, New makes debuts at the BBC Proms with the BBC Scottish Symphony Orchestra and at the Mostly Mozart Festival at Lincoln Center, and she returns to the Hollywood Bowl with the Los Angeles Philharmonic. She makes additional festival appearances including Chicago’s Grant Park Music Festival, Festival de la Chaise-Dieu with Orchestre National de Lyon, and Opera Theatre of St. Louis, where she leads a production of Susannah.
During her 2023–2024 season, New makes subscription debuts with the London Philharmonic Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Vancouver Symphony, and Orchestre National de France. North American returns include Atlanta Symphony, Seattle Symphony, and Orchestre symphonique de Montréal. Continually in demand in Europe, New makes her debut with the Bamberger Symphoniker as well as conducting the Malmö Symphony Orchestra, Orquesta Sinfónica de Barcelona y Nacional de Cataluña, Orquesta Nacional de España, Orchestre de l’Opéra de Rouen-Normandie, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, and Staatsorchester Hannover.
New previously served as Principal Guest Conductor of the Dallas Symphony Orchestra, Resident Conductor of the St. Louis Symphony Orchestra, and Associate Conductor of the New Jersey Symphony. A former Dudamel Conducting Fellow with the Los Angeles Philharmonic and Conducting Fellow at Tanglewood Music Center, she was awarded Solti Foundation U.S. Career Assistance Awards in 2017, 2019, and 2020, before receiving the 2021 Sir Georg Solti Conducting Award.
Née en Nouvelle-Zélande, Gemma New est conseillère artistique et première cheffe d’orchestre de l’Orchestre symphonique de Nouvelle-Zélande ainsi que directrice musicale de l’Orchestre philharmonique d’Hamilton, au Canada. Elle a remporté le prestigieux prix Sir Georg Solti de la direction d’orchestre en 2021.
À l’été 2023, elle a fait ses débuts aux BBC Proms avec l’Orchestre symphonique écossais de la BBC ainsi qu’au Festival Mostly Mozart du Lincoln Center, et s’est produite au Hollywood Bowl avec l’Orchestre philharmonique de Los Angeles. Elle a aussi fait diverses apparitions dans des festivals, dont le Festival de musique de Grant Park, à Chicago, le Festival de La Chaise-Dieu avec l’Orchestre national de Lyon et l’Opera Theatre de Saint-Louis, où elle a dirigé une production de Susannah.
Lors de la saison 2023–2024, elle s’est produite pour la première fois dans le cadre des séries de concerts sur abonnement de l’Orchestre philharmonique de Londres, de l’Orchestre symphonique de Chicago, de l’Orchestre philharmonique de Los Angeles, de l’Orchestre symphonique de Vancouver et de l’Orchestre National de France. En Amérique du Nord, elle a aussi retrouvé les orchestres symphoniques d’Atlanta, de Seattle et de Montréal. Toujours très populaire en Europe, elle a fait ses débuts avec le Bamberger Symphoniker en plus de diriger l’Orchestre symphonique de Malmö, l’Orchestre symphonique de Barcelone et national de la Catalogne, l’Orchestre national d’Espagne, l’Orchestre de l’Opéra de Rouen Normandie, l’Orchestre National Bordeaux Aquitaine et l’Orchestre de l’État de Hanovre.
Gemma New a été première cheffe invitée de l’Orchestre symphonique de Dallas, cheffe d’orchestre en résidence de l’Orchestre symphonique de Saint-Louis et cheffe d’orchestre associée de l’Orchestre symphonique du New Jersey. Ancienne titulaire de la bourse Dudamel en direction d’orchestre de l’Orchestre philharmonique de Los Angeles et boursière en direction d’orchestre du Centre de musique Tanglewood, elle a obtenu un prix d’aide à la carrière de la Fondation Solti des États-Unis en 2017, 2019 et 2020, avant de recevoir le prix Sir Georg Solti de la direction d’orchestre en 2021.