Shawnee Kish
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Shawnee Kish
Shawnee Kish, Guest Artist
Named the winner of CBC's 2020 Searchlight talent competition, Shawnee Kish has been celebrated as one of North America's Top Gender Bending Artists (MTV), named by Billboard as an "Artist You Need To Know," and continuously uses her music to empower. An outspoken advocate for her Indigenous and LGBTQ2+ communities, she is a proud Two-Spirit Mohawk who has shared the stage with some of the world's biggest names—Lady Gaga, Madonna, and Alicia Keys, to name a few. 2021 will see Shawnee release a new EP that addresses her personal struggles over the past 12 months. "The main theme will be lighting up what used to be and getting on with what is now. The songs represent becoming yourself, finding out where you were was not where you wanted to be, and fully embracing that in order to let go. Light the Place up, even if it's unintentional"—and hopefully, return to touring. She will also continue her work with the We Matter Campaign and Kids Help Phone in hopes of empowering youth and providing strength and hope through music.
Shawnee Kish, artiste invitée
Grande gagnante du concours de talent Searchlight de la CBC en 2020, Shawnee Kish est considérée comme l’une des plus éminentes artistes au genre flou en Amérique du Nord (MTV), et a été désignée par Billboard comme une artiste à connaître absolument. Celle qui utilise sa musique comme un instrument de pouvoir milite activement en faveur des communautés autochtones et LGBTQ2+. S’identifiant fièrement comme une Mohawk bispirituelle, elle s’est produite avec certains des plus grands noms de la musique, dont Lady gaga, Madonna et Alicia Keys, pour n’en citer que quelques-uns.
L’année 2021 sera celle de la sortie de son nouveau microalbum qui abordera ses luttes personnelles des douze derniers mois. « Le thème tournera autour de ce que j’étais et ce que je suis devenue. Les chansons parlent de devenir soi-même, de découvrir que ce qu’on est n’est pas ce qu’on voulait être et de l’accepter pleinement pour pouvoir lâcher prise. Briller, même si ce n’est pas délibéré. » L’artiste espère aussi repartir en tournée. Elle continuera son travail dans le cadre de la campagne We Matter et avec Jeunesse, J’écoute, dans le but d’outiller les jeunes et d’insuffler force et espoir grâce à la musique.
Shawnee Kish, auteure-compositrice-interprète bispirituelle mohawk, a collaboré avec de jeunes artistes autochtones qui ne se sont jamais produits sur scène auparavant, les emmenant dans un voyage de découverte de soi en utilisant la musique comme médecine. Plongé dans un décor inspiré de la nature, l'épisode de Shawnee est une promenade dans la nature où la lutte et la douleur rencontrent la force et l'esprit du guerrier.
Shawnee Kish, Guest Artist
Named the winner of CBC's 2020 Searchlight talent competition, Shawnee Kish has been celebrated as one of North America's Top Gender Bending Artists (MTV), named by Billboard as an "Artist You Need To Know," and continuously uses her music to empower. An outspoken advocate for her Indigenous and LGBTQ2+ communities, she is a proud Two-Spirit Mohawk who has shared the stage with some of the world's biggest names—Lady Gaga, Madonna, and Alicia Keys, to name a few. 2021 will see Shawnee release a new EP that addresses her personal struggles over the past 12 months. "The main theme will be lighting up what used to be and getting on with what is now. The songs represent becoming yourself, finding out where you were was not where you wanted to be, and fully embracing that in order to let go. Light the Place up, even if it's unintentional"—and hopefully, return to touring. She will also continue her work with the We Matter Campaign and Kids Help Phone in hopes of empowering youth and providing strength and hope through music.
Shawnee Kish, artiste invitée
Grande gagnante du concours de talent Searchlight de la CBC en 2020, Shawnee Kish est considérée comme l’une des plus éminentes artistes au genre flou en Amérique du Nord (MTV), et a été désignée par Billboard comme une artiste à connaître absolument. Celle qui utilise sa musique comme un instrument de pouvoir milite activement en faveur des communautés autochtones et LGBTQ2+. S’identifiant fièrement comme une Mohawk bispirituelle, elle s’est produite avec certains des plus grands noms de la musique, dont Lady gaga, Madonna et Alicia Keys, pour n’en citer que quelques-uns.
L’année 2021 sera celle de la sortie de son nouveau microalbum qui abordera ses luttes personnelles des douze derniers mois. « Le thème tournera autour de ce que j’étais et ce que je suis devenue. Les chansons parlent de devenir soi-même, de découvrir que ce qu’on est n’est pas ce qu’on voulait être et de l’accepter pleinement pour pouvoir lâcher prise. Briller, même si ce n’est pas délibéré. » L’artiste espère aussi repartir en tournée. Elle continuera son travail dans le cadre de la campagne We Matter et avec Jeunesse, J’écoute, dans le but d’outiller les jeunes et d’insuffler force et espoir grâce à la musique.
Shawnee Kish, auteure-compositrice-interprète bispirituelle mohawk, a collaboré avec de jeunes artistes autochtones qui ne se sont jamais produits sur scène auparavant, les emmenant dans un voyage de découverte de soi en utilisant la musique comme médecine. Plongé dans un décor inspiré de la nature, l'épisode de Shawnee est une promenade dans la nature où la lutte et la douleur rencontrent la force et l'esprit du guerrier.
Shawnee Kish, Guest Artist
Named the winner of CBC's 2020 Searchlight talent competition, Shawnee Kish has been celebrated as one of North America's Top Gender Bending Artists (MTV), named by Billboard as an "Artist You Need To Know," and continuously uses her music to empower. An outspoken advocate for her Indigenous and LGBTQ2+ communities, she is a proud Two-Spirit Mohawk who has shared the stage with some of the world's biggest names—Lady Gaga, Madonna, and Alicia Keys, to name a few. 2021 will see Shawnee release a new EP that addresses her personal struggles over the past 12 months. "The main theme will be lighting up what used to be and getting on with what is now. The songs represent becoming yourself, finding out where you were was not where you wanted to be, and fully embracing that in order to let go. Light the Place up, even if it's unintentional"—and hopefully, return to touring. She will also continue her work with the We Matter Campaign and Kids Help Phone in hopes of empowering youth and providing strength and hope through music.
Shawnee Kish, artiste invitée
Grande gagnante du concours de talent Searchlight de la CBC en 2020, Shawnee Kish est considérée comme l’une des plus éminentes artistes au genre flou en Amérique du Nord (MTV), et a été désignée par Billboard comme une artiste à connaître absolument. Celle qui utilise sa musique comme un instrument de pouvoir milite activement en faveur des communautés autochtones et LGBTQ2+. S’identifiant fièrement comme une Mohawk bispirituelle, elle s’est produite avec certains des plus grands noms de la musique, dont Lady gaga, Madonna et Alicia Keys, pour n’en citer que quelques-uns.
L’année 2021 sera celle de la sortie de son nouveau microalbum qui abordera ses luttes personnelles des douze derniers mois. « Le thème tournera autour de ce que j’étais et ce que je suis devenue. Les chansons parlent de devenir soi-même, de découvrir que ce qu’on est n’est pas ce qu’on voulait être et de l’accepter pleinement pour pouvoir lâcher prise. Briller, même si ce n’est pas délibéré. » L’artiste espère aussi repartir en tournée. Elle continuera son travail dans le cadre de la campagne We Matter et avec Jeunesse, J’écoute, dans le but d’outiller les jeunes et d’insuffler force et espoir grâce à la musique.
Araya and Zoe’s ancestry is Gitxsan (people of the river of mist - Skeena river). They are of the Lax Seel clan (frog), Wilp Niisto (our house within frog clan).
They were born and raised on the ancestral lands of Lheidli Tenneh (People of the confluence in Prince George).
They are 15 year old twins who have had a passion for singing since they could talk.
Araya et Zoe Spooner sont d’origine Gitxsan (« peuple de la brume de rivière » qui vit le long de la rivière Skeena). Elles font partie du clan Lax Seel (grenouille), Wilp Niisto (notre maison au sein du clan des grenouilles). Elles sont nées et ont grandi sur les terres ancestrales de Lheidli Tenneh (peuple du confluent à Prince George). Ce sont des jumelles de 15 ans qui ont une passion pour le chant depuis qu’elles savent parler.
Hello, my name is Eden Ward AKA NICK STONE, and I am from Metepenagiag First Nation. I started writing raps when I was around 13 years old, what got me into hip-hop music was my mom. She used to play a whole bunch of Tupac, Biggie and Eminem when I was little. I recorded my first ever song back when I was 14, I had a blue snowball microphone and an old PC with audacity, which is a free DAW (digital audio workstation). I went on YouTube and downloaded a producers beat which was free for nonprofit and after that day I kept rapping till I was around 15 turning 16. I quit for a year because I didn’t think my music was good enough, but I came back and later found my love for the craft once again. I started practicing, writing, and recording more frequently later found myself at age 17 wanting to continue with my career of being a rapper/music artist.
Bonjour. Je m’appelle Eden Ward, alias NICK STONE, et je suis originaire de la Première Nation de Metepenagiag. J’ai commencé à composer du rap lorsque j’avais 13 ans, et c’est ma mère qui m’a fait connaître la musique hip-hop. Elle écoutait souvent des chansons de Tupac, Biggie et Eminem quand j’étais enfant. J’ai enregistré ma première chanson à 14 ans avec un micro à boule bleue, un vieil ordinateur et Audacity (un poste de travail audionumérique). J’ai téléchargé depuis YouTube une piste de conception rythmique, gratuite pour utilisation sans but lucratif, et j’ai fait du rap jusqu’à environ 16 ans. Je me suis alors arrêté pendant un an parce que je doutais de la qualité de ma musique, puis j’ai repris le flambeau. J’ai recommencé à répéter, écrire et enregistrer mes œuvres plus fréquemment, et maintenant, à 17 ans, j’ai l’intention de faire carrière comme artiste de rap et de musique.
Theland Kicknosway is an Indigenous youth who uses his voice to spread his message and showcase Indigenous culture. He is wolf clan from the Potawatomi and Cree Nation and is a member of Walpole Island, Bkejwanong Territory.
Theland has been a fixture in the Indigenous community as a traditional singer, drummer, dancer & social media influencer. In 2018, Theland became the youngest Indspire Laureate named for Culture, Heritage and Spirituality. His path-breaking efforts have also been mentioned in Teen Vogue, Entertainment Tonight and Complex. As he nears his 18th year in the Physical World, Theland continues to shine.
Theland Kicknosway est un jeune autochtone qui utilise sa voix pour diffuser son message et mettre en valeur la culture de ses origines. Il fait partie du clan du loup des nations Potawatomi et Crie et est membre de la bande de Walpole Island, sur le territoire Bkejwanong.
Il a fait sa marque dans la communauté autochtone en tant que chanteur traditionnel, joueur de tambour, danseur et influenceur sur les médias sociaux. En 2018, il est devenu le plus jeune lauréat d’un prix Indspire pour la culture, le patrimoine et la spiritualité. Ses efforts novateurs ont aussi été mentionnés dans Teen Vogue, Entertainment Tonight et Complex. Alors qu’il approche de sa dix-huitième année dans le monde matériel, le jeune homme ne cesse de briller.
Sunrise Biidaaban Dreaver is Anishinaabe-Nêhiyawak. She is a member of Mistawasis First Nation in Saskatchewan. Sunrise will be graduating from College catholique Samuel-Genest this June. She has been dancing fancy shawl at pow wows all over Turtle Island since the time she could walk. Sunrise is passionate about music, dancing, soccer and hockey. She is the proud recipient of a youth leadership award from the local Indigenous community organizations in Ottawa for being a role model in the community.
Sunrise Biidaaban Dreaver est une Anishinaabe-Nêhiyawak (Crie) membre de la Première Nation de Mistawasis en Saskatchewan. Elle a achevé ses études secondaires au Collège catholique Samuel-Genest en juin dernier. Elle pratique la danse du châle dans les pow-wows partout sur l’Île de la Tortue depuis qu’elle a appris à marcher. Elle se passionne pour la musique, la danse, le soccer et le hockey. Des organisations communautaires autochtones locales d'Ottawa lui ont décerné un prix en tant que « jeune leader », qu’elle a reçu avec fierté, pour avoir été une inspiration dans la communauté.
Tristan Dreaver is Anishinaabe-Nêhiyawak. He is a member of Mistawasis First Nation in Saskatchewan and attends a local high school in Ottawa. He is a proud grass dancer and has been sharing his dance through pow wows and cultural demonstrations since he was two years old. Tristan is also an accomplished soccer and hockey player.
Tristan Dreaver est un Anishinaabe-Nêhiyawak (Cri) membre de la Première Nation de Mistawasis en Saskatchewan, et fréquente une école secondaire locale à Ottawa. Il pratique avec fierté la « danse de la prairie » (grass dance) dans les pow-wows et les présentations culturelles depuis l’âge de deux ans. Il est aussi un joueur de soccer et de hockey accompli.
Laureen (Blu) Waters (They/Them): Istchii Nikamoon: Earth Song, Wolf clan. Cree/Metis/Micmac, Blu is a member of the Metis Nation of Ontario.
Blu’s family is from Big River Saskatchewan, Star Blanket Reserve and Bra’dor Lake, Eskasoni First Nations, Cape Breton Nova Scotia, and the Red River. Blu grew up with their grandmother and learned about traditional medicines, learning healing methods and care of the sick. Their grandmother also shared her knowledge of the great teachings.
Blu is currently working at Seneca College as an Elder on campus providing traditional teachings and one-to-one counselling.
Blu spent 2.5 years working for the National Inquiry for Murdered and Missing Women as a Grandmother to Commissioner Brian Eyelfson and sits on the Grandmother Circle.
Blu sits on the Thunder Women Healing Lodge as a Director of the Board.
Blu also sits as the Ontario representative for Metis people with 2 Spirits In Motion Board.
Blu also provides ceremony, teaching, and counselling for 2 Spirit People of the First Nations, in Toronto.
Blu was also the national caucus representative for the Toronto Urban Aboriginal strategies for five years working with the community of Toronto and the government. They are also a graduate of DeVry Institute of Technology receiving their business software micro-computer architecture and A+ certification.
Blu's gifts include: Traditional teachings, giving traditional spirit names, hand drumming, song writer, creative writings, and full moon conductor. Pipe ceremonies and sweat lodge ceremonies and Traditional counselling.
Blu is a 2 spirit person, a mother of 3, a grandmother of 3, a sun dancer, and a pipe carrier.
Laureen (Blu) Waters : Istchii Nikamoon (Chanson de la Terre, clan du Loup). D’origine crie, métisse et mi’kmaq, Blu est membre de la Nation Métisse de l’Ontario.
Sa famille a des liens avec Big River et la réserve Star Blanket (Saskatchewan), avec le lac Bras d’Or et la Première Nation d’Eskasoni (Cap-Breton, Nouvelle-Écosse) et avec la rivière Rouge. Blu a grandi auprès de sa grand-mère, qui lui a transmis le savoir traditionnel concernant différents traitements médicinaux et les manières de prendre soin de malades, mais aussi les grands enseignements de sa culture.
Blu fait partie des aînés qui transmettent les savoirs traditionnels à la population étudiante du Collège Seneca et offrent des séances individualisées de coaching.
Blu a contribué à l’enquête nationale sur les femmes et les filles autochtones disparues ou assassinées, menée par le commissaire Brian Eyelfson, à titre de grand-mère, et siège au Conseil des grand-mères.
Membre du conseil d’administration du Thunder Women Healing Lodge, Blu représente la Nation Métisse de l’Ontario auprès du conseil de 2 Spirits in Motion.
Blu offre cérémonies, enseignements et counseling aux personnes bispirituelles autochtones de Toronto.
Ayant représenté le collectif Toronto Urban Aboriginal Strategies à l’échelle nationale pendant cinq ans, Blu a collaboré avec la communauté torontoise et le gouvernement. Blu a étudié l’architecture de micro-ordinateur (logiciel d’entreprise) et obtenu une certification A+ à l’Institut de technologie DeVry.
Enseignements traditionnels, sélection de noms spirituels, tambour à main, composition de chansons, création littéraire, counseling traditionnel et direction de diverses cérémonies (de pleine lune, du calumet, de la suerie) forment ses dons.
Personne bispirituelle gardienne du calumet et interprète de la danse du soleil, Blu a trois enfants et trois petits-enfants.
Since its debut in 1969, the National Arts Centre (NAC) Orchestra has been praised for the passion and clarity of its performances, its visionary educational programs, and its prominent role in nurturing Canadian creativity. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, reaching and representing the diverse communities we live in with daring programming, powerful storytelling, inspiring artistry, and innovative partnerships.
Alexander Shelley began his tenure as Music Director in 2015, following Pinchas Zukerman’s 16 seasons at the helm. Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra, and former Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra (2009–2017), he has been in demand around the world, conducting the Rotterdam Philharmonic, DSO Berlin, Leipzig Gewandhaus, and Stockholm Philharmonic, among others, and maintains a regular relationship with the Deutsche Kammerphilharmonie and the German National Youth Orchestra.
Each season, the NAC Orchestra features world-class artists such as the newly appointed Artist-in-Residence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki, and Principal Guest Conductor John Storgårds. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
Depuis sa création en 1969, l’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) reçoit des éloges pour la passion et la clarté de ses interprétations, pour ses programmes éducatifs novateurs et pour son apport à l’expression de la créativité canadienne. Sous la conduite inspirée du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du Centre national des Arts est le reflet de la diversité des paysages, des valeurs et des communautés du Canada, et est reconnu pour sa programmation audacieuse, ses contenus narratifs marquants, son excellence artistique et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a amorcé son mandat à la direction musicale de l’Orchestre du CNA en 2015, succédant à Pinchas Zukerman, qui a été aux commandes de l’ensemble pendant 16 saisons. Premier chef associé du Royal Philharmonic Orchestra, Shelley a été le premier chef de l’Orchestre symphonique de Nuremberg de 2009 à 2017. Demandé partout dans le monde, il a dirigé entre autres la Philharmonie de Rotterdam, DSO Berlin, le Leipzig Gewandhaus et la Philharmonie de Stockholm, et il maintient des liens avec la Deutsche Kammerphilharmonie et l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne.
Chaque saison, l’Orchestre du CNA met en vedette des artistes de réputation internationale, tels que notre artiste en résidence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki et le premier chef invité John Storgårds. L’ensemble se distingue à l’échelle du monde pour son approche accessible, inclusive et collaborative. Par le langage universel de la musique et des expériences musicales communes, il communique des émotions profondes et nous rapproche les uns des autres.
“A natural communicator, both on and off the podium” (The Telegraph), Alexander Shelley performs across six continents with the world’s finest orchestras and soloists.
With a conducting technique described as “immaculate” (Yorkshire Post) and a “precision, distinction and beauty of gesture not seen since Lorin Maazel” (Le Devoir), Shelley is known for the clarity and integrity of his interpretations and the creativity and vision of his programming. To date, he has spearheaded over 40 major world premieres, highly praised cycles of Beethoven, Schumann and Brahms symphonies, operas, ballets and innovative multi-media productions.
Since 2015, he has served as Music Director of Canada’s National Arts Centre Orchestra and Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra. In April 2023, he was appointed Artistic and Music Director of Artis–Naples in Florida, providing artistic leadership for Naples Philharmonic and the entire multidisciplinary arts organization. The 2024-2025 season is Alexander’s inaugural season in this position.
Additional 2024-2025 season highlights include performances with the City of Birmingham Symphony Orchestra, the Colorado Symphony, the Warsaw Philharmonic, the Seattle Symphony, the Chicago Civic Orchestra and the National Symphony of Ireland. Shelley is a regular guest with some of the finest orchestras of Europe, the Americas, Asia and Australasia, including Leipzig’s Gewandhaus Orchestra, the Konzerthausorchester Berlin, the Orchestre de la Suisse Romande, the Helsinki, Hong Kong, Luxembourg, Malaysian, Oslo, Rotterdam and Stockholm philharmonic orchestras and the Sao Paulo, Houston, Seattle, Baltimore, Indianapolis, Montreal, Toronto, Munich, Singapore, Melbourne, Sydney and New Zealand symphony orchestras.
In September 2015, Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s National Arts Centre Orchestra, the youngest in its history. The ensemble has since been praised as “an orchestra transformed ... hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen), and his programming is credited for turning the orchestra “almost overnight ... into one of the more audacious orchestras in North America” (Maclean’s). Together, they have undertaken major tours of Canada, Europe and Carnegie Hall, where they premiered Philip Glass’s Symphony No. 13.
They have commissioned ground-breaking projects such as Life Reflected and Encount3rs, released multiple JUNO-nominated albums and, most recently, responded to the pandemic and social justice issues of the era with the NACO Live and Undisrupted video series.
In August 2017, Shelley concluded his eight-year tenure as Chief Conductor of the Nurnberger Symphoniker, a period hailed by press and audiences alike as a golden era for the orchestra.
Shelley’s operatic engagements have included The Merry Widow and Gounod’s Romeo and Juliet (Royal Danish Opera), La bohème (Opera Lyra/National Arts Centre), Louis Riel (Canadian Opera Company/National Arts Centre), lolanta (Deutsche Kammerphilharmonie Bremen), Così fan tutte (Opera National de Montpellier), The Marriage of Figaro (Opera North), Tosca (Innsbruck) and both Le nozze di Figaro and Don Giovanni in semi-staged productions at the NAC.
Winner of the ECHO Music Prize and the Deutsche Grunderpreis, Shelley was conferred with the Cross of the Federal Order of Merit by German President Frank-Walter Steinmeier in April 2023 in recognition of his services to music and culture.
Through his work as Founder and Artistic Director of the Schumann Camerata and their pioneering “440Hz” series in Dusseldorf, as founding Artistic Director of the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen’s “Zukunftslabor” and through his regular tours leading Germany’s National Youth Orchestra, inspiring future generations of classical musicians and listeners has always been central to Alexander’s work.
He regularly gives informed and passionate pre- and post-concert talks on his programs, as well as numerous interviews and podcasts on the role of classical music in society. In Nuremberg alone, over nine years, he hosted over half a million people at the annual Klassik Open Air concert, Europe’s largest classical music event.
Born in London in October 1979 to celebrated concert pianists, Shelley studied cello and conducting in Germany and first gained widespread attention when he was unanimously awarded first prize at the 2005 Leeds Conductors’ Competition, with the press describing him as “the most exciting and gifted young conductor to have taken this highly prestigious award.”
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., ONL, LL.D. (hc).
Décrit comme « un communicateur né, sur scène comme dans la vie » (The Telegraph), Alexander Shelley se produit sur six continents avec les plus grands ensembles et solistes de la planète.
Reconnu pour sa technique de direction « impeccable » (Yorkshire Post) et pour « la précision, la distinction et la beauté de sa gestique […] quelque chose que l’on n’a plus vraiment vu depuis Lorin Maazel » (Le Devoir), le maestro est aussi célébré pour la clarté et l’intégrité de ses interprétations et pour la créativité et l’audace de sa programmation. Il a à ce jour dirigé plus de 40 premières mondiales d’envergure, des cycles acclamés des symphonies de Beethoven, de Schumann et de Brahms, des opéras, des ballets et des productions multimédias novatrices.
Il est depuis 2015 directeur musical de l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada et premier chef associé de l’Orchestre philharmonique royal de Londres. En avril 2023, il a été nommé directeur artistique et musical d’Artis—Naples en Floride, prenant ainsi les rênes artistiques de l’Orchestre philharmonique de Naples et de tous les volets de cette organisation multidisciplinaire. La saison 2024–2025 est sa première à ce poste.
Alexander Shelley se produira également cette saison avec l’Orchestre symphonique de la Ville de Birmingham, l’Orchestre symphonique du Colorado, l’Orchestre philharmonique de Varsovie, l’Orchestre symphonique de Seattle, le Chicago Civic Orchestra et l’Orchestre symphonique national d’Irlande. Il est régulièrement invité par les plus grands orchestres d’Europe, d’Amérique, d’Asie et d’Australasie, dont l’Orchestre du Gewandhaus de Leipzig, le Konzerthausorchester Berlin, l’Orchestre de la Suisse Romande, les orchestres philharmoniques d’Helsinki, de Hong Kong, du Luxembourg, de Malaisie, d’Oslo, de Rotterdam et de Stockholm et les orchestres symphoniques de Sao Paulo, de Houston, de Seattle, de Baltimore, d’Indianapolis, de Montréal, de Toronto, de Munich, de Singapour, de Melbourne, de Sydney et de Nouvelle-Zélande.
Alexander Shelley a succédé à Pinchas Zukerman à titre de directeur musical de l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada en septembre 2015, devenant le plus jeune chef à occuper ce poste dans l’histoire de l’ensemble. Ce dernier a depuis été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen) et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord pour sa programmation (Maclean’s). Le maestro a mené ses troupes dans des tournées d’envergure au Canada, en Europe et au Carnegie Hall, où il a dirigé la première de la Symphonie no 13 de Philip Glass.
À la tête de l’Orchestre du CNA, Alexander Shelley a commandé des œuvres révolutionnaires, dont Réflexions sur la vie et RENCONTR3S, et fait paraître plusieurs albums finalistes aux prix JUNO. En réaction à la pandémie et aux questions de justice sociale qui dominent notre époque, il a lancé les séries vidéo L’OCNA en direct et INCONDITIONNEL.
En août 2017 se concluait le mandat du maestro Shelley à la direction de l’Orchestre symphonique de Nuremberg, période décrite comme un âge d’or par la critique et le public.
Sur la scène lyrique, Alexander Shelley a dirigé La veuve joyeuse et le Roméo et Juliette de Gounod (Opéral royal danois), La bohème (Opera Lyra / Centre national des Arts), Louis Riel (Compagnie d’opéra canadienne / Centre national des Arts), Iolanta (Deutsche Kammerphilharmonie de Brême), Così fan tutte (Opéra Orchestre National Montpellier), Les noces de Figaro (Opera North), Tosca (Innsbruck) ainsi que Les noces de Figaro et Don Giovanni en version semi-scénique au CNA.
Lauréat du prix ECHO et du Deutsche Grunderpreis, le chef s’est vu décerner en avril 2023 la Croix fédérale du Mérite par le président allemand Frank-Walter Steinmeier en reconnaissance de ses services à la musique et à la culture.
À titre de fondateur et directeur artistique de la Schumann Camerata et de sa série avant-gardiste 440Hz à Düsseldorf et de directeur artistique du projet Zukunftslabor de la Deutsche Kammerphilharmonie de Brême, ainsi que par ses nombreuses tournées à la tête de l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne, il cherche constamment à inspirer les futures générations d’instrumentistes et d’adeptes de musique classique.
Alexander Shelley fait régulièrement des présentations instructives et passionnées sur ses programmes avant et après les concerts. Il participe aussi à de nombreuses entrevues et produit des balados sur le rôle de la musique classique dans la société. Seulement à Nuremberg, il a accueilli en neuf ans plus d’un demi-million de personnes aux concerts annuels du Klassik Open Air, le plus grand événement de musique classique d’Europe.
Né à Londres en octobre 1979 et fils de célèbres pianistes concertistes, Alexander Shelley a étudié le violoncelle et la direction d’orchestre en Allemagne. Il s’est d’abord signalé en remportant à l’unanimité le premier prix au Concours de direction d’orchestre de Leeds en 2005. La critique l’a décrit comme « le jeune chef d’orchestre le plus passionnant et le plus doué à avoir récolté ce prix hautement prestigieux ».
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
A three-time Canadian Screen Award winner and International Film Music Critics Association Award nominee with over 100 composition credits to his name, Darren Fung (馮浩明) is a highly influential composer who is well-respected in the film, television and concert worlds. His work on Niobe Thompson’s The Great Human Odyssey and Equus: Story of the Horse received widespread critical acclaim, winning the 2016 and 2019 Canadian Screen Awards for Best Non-Fiction Music, and has been presented in concert with orchestras across Canada. His diverse credits include re-envisioning Canada's beloved Hockey Theme for TSN, the theme music for CTV’s Canada AM, numerous orchestral arrangements for artists and orchestras internationally, and film scores that have been heard at prestigious film festivals around the world, including Toronto, Cannes, and Sundance.
In addition to composing, Darren serves on the Board of the Screen Composers Guild of Canada, the public policy leadership development program Action Canada, and as a Program Advisor for the Canadian Film Centre's Slaight Music Residency. In a feeble attempt to counteract the sedimentary lifestyle of a composer, Darren wakes up way too early rowing with the Los Angeles Rowing Club and stays up way too late playing hockey. He is rather awful at both.
Trois fois lauréat des prix Écrans canadiens et sélectionné aux Prix de l’Association internationale des critiques de films, Darren Fung (馮浩明) compte à son actif plus d’une centaine de compositions, ce qui fait de lui une figure influente et très respectée du monde du cinéma, de la télévision et de la musique. Les bandes originales qu’il a créées pour The Great Human Odyssey et Equus: The Story of The Horse de Niobe Thompson ont été encensées par la critique, récompensées du prix Écrans canadiens de la meilleure musique de documentaire (2016; 2019) et interprétées par des orchestres en concert partout au Canada. Darren Fung a réinventé le populaire indicatif du hockey de TSN; composé l’indicatif de Canada AM (CTV); effectué de nombreux arrangements orchestraux pour des artistes et ensembles à l’échelle internationale; signé la bande-son de films présentés dans les plus prestigieux festivals de cinéma du monde, y compris ceux de Toronto et Cannes, et le Festival de Sundance.
Il siège en outre au conseil d’administration de la Guilde des compositeurs canadiens de musique à l'image; participe à Action Canada, un programme de leadership en politiques publiques; et agit comme conseiller pour la résidence Slaight Music du Centre canadien du film. Pour sortir un peu de sa sédentarité, Darren Fung se lève bien trop tôt pour aller ramer au Los Angeles Rowing Club et se couche bien trop tard pour jouer au hockey. Sans grand succès dans les deux disciplines.
Merci à We Matter
Pour trouver des ressources et du soutien, consultez : Jeunesse, J’écoute
Merci à l’aînée Annie Smith St-Georges
Développée avec le soutien du Fonds national de création du Centre national des Arts
La Fondation du Centre national des Arts souhaite remercier les donatrices et donateurs qui ont rendu INCONDITIONNEL possible :