≈ 1 hour 50 minutes · No intermission
Last updated: September 12, 2024
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Il me semble que dans ma vingtaine, tout était possible.
J’avais un seul devoir : rêver de la suite.
Rêver le monde à venir sans trop me demander « comment » ou « est-ce que ça va être possible? ».
Naïf, peut-être, mais il me semble que c’était le cas pour mes ami·e·s et moi.
L’horizon était dégagé, les possibles… possibles.
La fin du monde n’était pas imminente.
Les pandémies appartenaient au cinéma.
L’amour se manifestait par des tsunamis de papillons déchaînés.
Nous vivions dans des appartements que nos travails à temps partiel pouvaient payer.
Ça nous semblait facile.
Un seul et unique devoir : rêver.
C’est dans cette optique que le Collectif est né.
Ce projet s’est pointé le nez un matin en pleine pandémie, jusqu’ici une situation fictionnelle que le cinéma de ma jeunesse se chargeait de raconter.
Le Collectif s’est manifesté alors qu’une discussion avec des finissant·e·s en théâtre m’a troublé.
« Pas d’horizon », qu’iels m’ont fait comprendre.
Cette « impossibilité de rêver », « de se projeter », m’a ému.
Alors je me suis dit : allons-y, offrons un horizon, un point de chute.
Risquons et offrons à cette génération une bouffée d’air, une possibilité, un premier rendez-vous, en espérant que leur chemin soit bondé de possibilités.
J’ai oublié de dire que ma vingtaine était également ponctuée de rencontres marquantes.
Des hommes et des femmes qui m’ont outillé pour mieux sculpter mes rêves.
Claude Poissant fut l’une de ces personnes.
Alors quand est venu le temps de choisir un guide pour cette distribution de jeunes interprètes, son nom s’est manifesté comme une évidence.
Un énorme merci à Claude Poissant d’être là à leur côté.
Un énorme merci au Théâtre du Rideau Vert d’avoir accepté de plonger avec nous.
La pièce a été créée à Montréal le 27 août 2024 au Théâtre du Rideau Vert.
Positif.
Depuis le premier laboratoire en novembre 2023, ce projet nous réjouit. Il s’empare de nos réflexions pour rythmer nos échanges, trouver dissemblances et ressemblances entre nos certitudes limpides et ces doutes soudains qui nous happent, tentant d’illuminer un peu de ce qui reste en l’humain d’insaisissable.
Faire le bien, en une vingtaine de tableaux, cible les maladresses et parfois les stratégies de notre besoin d’amour. Entre la volonté de plaire et celle de changer, la ligne est parfois ténue. L’empathie, la bonté et la bienveillance peuvent parfois se déguiser en mission et laisser lentement poindre la formule, les malaises. Jusqu’à faire triompher le ridicule.
C’est Mani Soleymanlou qui m’a lancé la proposition, il y a quinze mois : « Tu réunis des finissant·e·s de 2023, toutes écoles professionnelles confondues. Tu fais ce que tu veux. Tu as un budget, un court échéancier, c’est le Rideau Vert et le Théâtre français du Centre national des Arts qui produisent et présentent. Voilà. Qu’est-ce qu’un tel projet allume en toi? ».
…
Bien sûr, j’accepte.
Trois semaines plus tard, je propose un sujet, une piste d’écriture qui m’était apparue dès les premiers instants, un spectacle encore libre de forme. Puis, je convie une autrice et un auteur, une équipe précise de ces jeunes interprètes – elles et ils sont huit – à qui je greffe une comédienne d’une autre génération. Je me dis, légèrement Présomptueux : dès que j’aurai un premier jet des textes, nous ferons tous ensemble un laboratoire à Ottawa. Toute la gang.
Les deux institutions sourient à mes envies.
Et les sourires sincères, ça aide à tous les dialogues.
Alors je me lance : après avoir rencontré Gabrielle Chapdelaine et François Archambault, que je mets en adéquation pour leur écriture directe, sociale et sans pitié, je réunis acteurs et actrices. Je les nomme ici pour que vous les connaissiez : Xavier Bergeron, Anaelle Boily Talbot, Mehdi Boumalki, Simon Champagne, Christophe Levac, Elizabeth Mageren, Charlotte Richer et Léa Roy. Je leur présente Eve Landry – on aime toujours travailler avec Eve Landry.
Les premières scènes surgissent, elles ont pour titres : « Premier baiser », « Parole Impeccable », « Superallié », « Faire le bien », « Faire encore mieux ». L’équipe de conception s’anime. Faire encore mieux, c’est ce qu’on se répète tous les jours.
Merci à Denise Filiatrault, à Mani Soleymanlou et à leurs sensibles équipes de nous permettre de Faire le bien, de rappeler que le théâtre place toujours en tête le relief et la force du collectif, tentant d’éviter toute forme toxique d’individualisme.
Merci à Alexandra Sutto qui nous assiste en tout. Merci aux attentives conceptions de Leticia Hamaoui, Marc Senécal, Olivier Landreville, Jérôme Minière, Félix Plante et Suzanne Trépanier.
Compassion, délicatesse, présence, humour et tutti quanti, toutes ces choses qui de tout temps devraient être notre base commune, sont ici les astres pointés. Cher public, je souhaite que ces astres vous guident.
Et, parole de positif, vous ne manquerez pas d’étoiles avec nous.
Julien Morissette s’est entretenu avec Claude Poissant et les neuf interprètes du Collectif 2024. Nous vous invitons à écouter ce balado qui retrace la genèse du projet et les étapes de création du spectacle Faire le bien. Vous en apprendrez aussi davantage sur la personnalité de chacun·e des membres du Collectif.
Trois femmes sont réunies. Elles ont des boîtes à lunch. Émilie a déjà commencé à manger sa salade de pâtes.
SANDRA. Huit.
ÉMILIE, interloquée. … Huit?
VICKY. C’est le nombre de fois que t’as dit « je m’excuse » aujourd’hui.
ÉMILIE. Hein?
SANDRA. Une fois dans l’escalier quand Nancy des RH t’a bousculée pis que t’as échappé ta pile de photocopies, une autre fois juste après quand tu ramassais pis que Jean-Luc t’a enjambée sans trop se soucier du fait que son entrejambe était directement étampé dans ta face, deux autres fois quand tu parlais au téléphone avec ton chum /
ÉMILIE, l’interrompt. J’y parlais aux toilettes, comment vous avez faite /
VICKY, l’interrompt. C’est une intervention. Faut que t’arrêtes de t’excuser. C’est pour ça qu’on t’a invitée à dîner.
ÉMILIE. Je pensais que c’était parce que vous vouliez dîner avec moi au soleil.
VICKY. On s’en crisse, du soleil!
SANDRA. Quand une femme s’excuse pour rien, ça fait paraître mal toutes les autres femmes.
ÉMILIE. Déso… (S’interrompt. Vicky la regarde, menaçante.) Non. Rien.
SANDRA. Trente-six pour cent.
ÉMILIE. Hein?
VICKY. C’est le pourcentage de femmes dans la compagnie. On peut pas se permettre d’avoir un maillon faible.
ÉMILIE, heurtée. Ben là…
VICKY. Faut que tu t’endurcisses.
SANDRA. Quarante-trois.
ÉMILIE. Quarante-trois, quoi, quarante-trois?
VICKY. Le nombre de fois que t’as souri aujourd’hui.
ÉMILIE. Ok… pis, c’est mal? (Sandra et Vicky échangent un regard exaspéré.) Mais… j’aime ça, sourire.
VICKY, dure. Plus tu souris, plus on a l’air d’une gang de connes, ok?
ÉMILIE, déglutit. Ok.
SANDRA. La personne qui reçoit ton sourire se dit : « Hostie d’épaisse faible qui voit le meilleur en l’humain alors qu’on sait tous qu’on est juste une gang d’opportunistes qui attendent de s’entredévorer pour la prochaine promotion. »
ÉMILIE. Je me dis pas ça, moi, quand quelqu’un me sou /
VICKY, l’interrompt. Ben faudrait peut-être que tu commences à te dire ça, justement.
La pièce Faire le bien, de François Archambault et Gabrielle Chapdelaine, est publiée chez Leméac Éditeur dans la collection « Théâtre » (2024).
François Archambault was fresh out of the National Theatre School of Canada in 1993 when his graduating play TheFast Lane (Cul sec) premiered at ESPACE GO in 1995. This inaugural work, a snapshot of disillusioned youth, was soon followed by Si la tendance se maintient, a fiery polemic written, directed and performed during the 1995 referendum campaign. Archambault kept the ball rolling with The Winners (Les gagnants) in 1996. In 1998, he received a Governor General’s Literary Award for his play 15 Seconds (15 secondes). The creative team behind the project—which was built around actor Dave Richer, who has cerebral palsy—picked up a Masque award for emerging talent.
Archambault’s The Leisure Society (La société des loisirs), which premiered at the Théâtre La Licorne in 2003, earned him a Masque award for best original script and, later, a Betty Mitchell Award for Outstanding New Play. In 2015, the show travelled to Paris, where it enjoyed a successful run of around a hundred performances before embarking on a tour. His 2014 play You Will Remember Me (Tu te souviendras de moi), was an immediate runaway hit, wrapping up with 157 sold-out performances at La Licorne, its premiere theatre, and in theatres around the country. Archambault received a Michel-Tremblay award for his hit play, which was eventually produced in English Canada, the United States, Belgium, France and Switzerland. In the summer of 2018, he debuted Quelque chose comme une grande famille, specially written to celebrate the Petit Théâtre du Nord’s twentieth anniversary. Archambault has been a writer-in-residence at Duceppe from 2018 to 2020. His play Pétrole was the first work created under the company's writing residencies.
Gabrielle Chapdelaine is a playwright, screenwriter and translator. A 2017 graduate from the National Theatre School of Canada’s Playwriting program, she has lent her talents to numerous theatre projects in Quebec, Martinique, France and Germany. In 2018, she won a Gratien-Gélinas prize for her play A Day (Une journée), which has since been translated into English and German. The play was first performed in the United States in 2020, followed by local productions in Carleton-sur-Mer and at Montréal’s Théâtre de Quat’Sous in 2022. Her play Le faiseur debuted at Théâtre Denise-Pelletier in January 2023, with stage direction by Alice Ronfard. Chapdelaine also translates plays from English to French. Her television experience includes helping adapt Quebec’s version of the French series Call My Agent! (Dix pour cent), and co-writing the series Les invisibles and Nous.
Director, playwright and actor Claude Poissant has been Théâtre Denise-Pelletier’s artistic director since spring 2014. Before that, Poissant was hired in 2006 to serve as artistic co-director alongside Patrice Dubois at Théâtre PÀP, which Poissant had co-founded around 25 years earlier. Poissant has brought to the stage a plethora of Quebec oeuvres from playwrights such as Geneviève Billette, Louise Bombardier, Jasmine Dubé, Hélène Pedneault, Jonathan Harnois, Louis-Dominique Lavigne, François Létourneau and David Paquet. Most notably, he has helmed productions of Rachel Graton’s La nuit du 4 au 5, Guillaume Corbeil’s Cinq visages pour Camille Brunelle, Michel Marc Bouchard’s Tom at the Farm (Tom à la ferme) and Michel Rivard’s L’origine de mes espèces, as well as five Larry Tremblay vehicles (including The Ventriloquist (Le ventriloque) and L’orangeraie), three plays by Fanny Britt (including Bienveillance and Hurlevents) and two by Étienne Lepage (Rouge Gueule and Le ravissement). He has also delved into several contemporary works, such as Martin Crimp’s The Treatment and Anja Hilling’s Tristesse animal noir. Poissant also likes to revisit the classics, reviving iconic plays from revered French masters, such as Victor Hugo, Marivaux, Musset and Molière, and from the likes of Brecht, Calderon de La Barca, Knut Hamsun, Pirandello, Michel Tremblay, Tennessee Williams and Frank Wedekind. He also writes and directs his own material, including Passer la nuit, Si tu meurs je te tue, Les enfants d’Irène and the Kafka-inspired La metamorphose, to name but a few.
Actor and creator Xavier Bergeron is fascinated by the expressiveness of the body. His undying love of sport sparked his interest in acting and physical theatre. Through his studies in mask, movement and improvisation at the Conservatoire d’art dramatique de Montréal (graduating in 2023), he discovered theatrical forms that captivated him and confirmed his interest in body poetry. During his final year, he worked notably with Jean-Simon Traversy, David Paquet, Véronique Côté and Mathieu Quesnel.
In summer 2023, Xavier was part of the cast of Théâtre La Roulotte’s production of Les malheurs de Sophie, written by Ève Christian based on the children’s book by the Comtesse de Ségur and directed by Justin Laramée. In spring 2024, he appeared at Duceppe in Royal by Jean-Philippe Baril-Guérard, directed by Jean-Simon Traversy and Virginie Brunelle.
Anaelle Boily Talbot is a recent graduate of the acting program at Collège Lionel-Groulx’s École de théâtre professionnel. During her training, she worked with Violette Chauveau, Sébastien Gauthier, Hélène Mercier, Marilyn Perreault, Étienne Pilon and Alain Zouvi, among others. Anaelle also has a bachelor’s degree in communications (cultural and media production strategies) from UQAM. She is interested in the workings of the performing arts, from concept to performance, including writing and directing. In 2024, she will appear on television in the second season of the series Nuit blanche (Pixcom, 2023). Known for her boundless energy, she plans to put her creativity to good use in Faire le bien, her first professional theatre experience.
Mehdi Boumalki launched his acting career in Morocco after graduating from the Casablanca Conservatory. His passion for theatre soon led him and his classmates to form a theatre company that has produced a number of politically and socially engaged plays, tackling such hot-button issues as the persistent injustices against women in Moroccan society. Mehdi considers his artistic commitment as a means of raising awareness and combating these injustices, as demonstrated by his work with the Kabareh Chikhate troupe, in which eleven male actors disguised themselves as women to sing in memory of the women of yesteryear, known as chikhates, who fought for freedom of speech, even if they are poorly regarded today.
Notable projects in France include Roméo et Juliette directed by Anne-Laure Liégeois, and an adaptation of Bertolt Brecht’s Galilée directed by Frédéric Maragnani. Through these experiences, he developed his range of artistic expression by exploring different contexts and questioning the world around him.
In 2020, Mehdi made a major career move to Montréal, where he began training at the École supérieure de théâtre at UQAM. This new stage in his professional life has allowed him to explore new artistic approaches. He now wants to put what he has learned into practice by participating in a wide range of projects while continuing to be involved in artistic initiatives that denounce injustice, whether through theatre or other artistic avenues.
Simon Champagne graduated from the Cégep de Saint-Hyacinthe theatre school in 2023 with a scholarship for excellence. Soon afterwards, he began working in theatre and as a street presenter for the Juste pour rire festival and Fantômes Montréal Ghosts. Simon also studied music and has been playing the cello and piano for over 15 years, both in concert and, more recently, in musical improvisation with the improvisational theatre company Le Syndrome. Curious by nature, Simon takes part in public readings, short films and plays for young audiences. Drawing on his experience with the Nouvelle ligue d’improvisation and his training as a drama teacher, he also leads improvisation workshops in schools. Following his engagement with the 2024 Collective, Simon hopes to continue to develop his versatility as a performer while cultivating his deep interest in creative theatre.
Eve Landry began her career mainly in theatre, working with such talented directors and artists as Benoît Vermeulen, Olivier Choinière, Marc Beaupré, René-Richard Cyr and Christian Lapointe. She was also directed by Sylvain Bélanger in Annick Lefebvre’s magnificent J’accuse, and appeared at Espace Libre in Bébés and at the TNM in Prélude à La nuit des rois.
Eve first attracted public attention with her role as Jeanne Biron in Unité 9. Younger audiences will remember her as the witch Liliwatt in Salmigondis. She went on to appear in M’entends-tu?, Épidémie, Doute raisonnable and District 31, and played prosecutor Gabrielle Laflamme in the new series À cœur battant. On the big screen, she appeared in Jean-Philippe Duval’s Dédé à travers les brumes. She was also cast in Louise Archambault’s Il pleuvait des oiseaux, and will appear in Lawrence Côté-Collins’ Bungalow.
In 2022, she hosted the Unis TV documentary series Quelles familles!, and appeared at the TNM and the Trident in the play Un ennemi du peuple, directed by Édith Patenaude. In 2023, she appeared in Alexia Bürger’s corde. raide at Espace GO.
Quebec audiences discovered Christophe Levac on the small screen in the series L’échappée (2016–18), then in Les invisibles (2019), the Quebec adaptation of the French series Dix pour cent, directed by Alexis Durant-Brault. He has also appeared in several feature films, including Anne Émond’s Jeune Juliette (2019).
Concurrently, he submitted a feature film project to Telefilm Canada and became one of the youngest recipients of the “Talent to Watch” program. Thanks to this support, he and actor Étienne Galloy co-wrote and co-directed the feature La marina (2020), currently available on the Crave platform.
In 2023, Christophe completed his acting training at the National Theatre School of Canada, where he had several groundbreaking encounters that laid the foundations of his artistic identity and his love of acting.
A versatile actor, Elizabeth Mageren stands out for her enthusiasm, her intuitive appreciation of the text, and her evident love of acting. Always in research mode, she works rigorously in partnership with other artistic disciplines in order to help create a coherent whole, with a precise and sensitive approach.
She is a graduate (2023) of the National Theatre School of Canada’s acting program. Her theatre credits include La déesse des mouches à feu (Alix Dufresne, Patrice Dubois, Geneviève Pettersen, Théâtre de Quat’Sous / Théâtre PÀP, 2018), Les malheurs de Sophie (Justin Laramée, Pascale St-Onge, Théâtre La Roulotte, 2023), and Maelström (Annie Ranger, Tamara Nguyen, Théâtre I.N.K. / Théâtre Aux Écuries, 2024).
Multidisciplinary artist Charlotte Richer studied acting for several years. She completed her training in theatre practice at the University of Ottawa in 2023, having previously graduated from De La Salle secondary school, where she received the Prix d’excellence artistique. She also worked in a variety of artistic fields and practices in both Ottawa and Montréal. In Ottawa, she participated in the inauguration of the Actoral contemporary theatre festival, performing in a dance piece by Amélie Duguay. In Montréal, she took part, again as a performer, in the creative laboratory sessions for Système Kangourou’s production of Fantômes (Théâtre Aux Écuries). In 2023, she worked as a communications officer for the company Création dans la chambre. Inquisitive and always eager for new conversations, Charlotte draws inspiration from sensitive research and places of mystery.
Léa Roy is a Montréal actor whose passion for performance in all its forms goes back more than a decade. As a child, she made her mark as a voice actor before making her Quebec television debut in the children’s series Tactik and Podz’s 19-2. More recently, she starred in the series L’académie, written by Sarah-Maude Beauchesne, and played Rosie in the second season of the drama series L’empereur. She also tried her hand at cinema d’auteur with Emmanuel Tardif’s films Speak Love and Soumissions and Francis Bordeleau’s Wolfe, in both of which she held leading roles. Léa graduated from the Conservatoire d’art dramatique de Montréal in 2023, and will make her stage debut not only in 2024 Collective’s Faire le bien, but also alongside a group of artists she admires, as a cast member of Deux femmes en or, directed by Philippe Lambert, which will tour Quebec in late 2024.
International Alliance of Theatrical Stage Employees